Skip to content
Klaipedieciams.lt
  • Lietuva
  • Pasaulis
  • Sveikata
  • Verslas
  • Išsikalbėk
  • Reklama
  • Kontaktai
Klaipedieciams.lt
Menu
Menu Close
  • Lietuva
  • Pasaulis
  • Sveikata
  • Verslas
  • Išsikalbėk
  • Reklama
  • Kontaktai

Prisijungti

Priminti slaptažodį

Registration is disabled

Recover Password

Jau turite paskyrą? Prisijungti

Jeigu automobilizaciją paliktume savieigai, toliau platėtų gatvės ir nyktų erdvės žmonėms

  • 2021-09-24
  • Aplinkos ministerija
  • Greitos naujienos

2021 09 24

Net 40 proc. šeimų Lietuvoje turi du automobilius, jais nuvažiuojama 90 proc. viso kelio. Didžiuosiuose miestuose daugiau nei pusė (55 proc.) kelionių vyksta asmeniniais automobiliais ir mes matome tokio judėjimo pasekmes gatvėse: vidutinis statistinis vilnietis spūstyse praleidžia 136 valandas per metus.

Tai faktai, kuriais dalijosi ekspertai baigiamojoje Judumo savaitės diskusijoje „Kas yra problema – pats automobilis ar jo tarša?“.

„Prognozuojama, kad po 30 metų 90 proc. šalies gyventojų gyvens miestuose – tai yra 20 proc. daugiau nei dabar. Vadinasi, mieste keliauti automobiliu bus žymiai nepatogiau, tad turime tam ruoštis jau dabar“, – įspėja Fizinių ir technologijų mokslo centro darbuotoja Steigvilė Byčenkienė.

Jei nieko nedarysime, jos žodžiais, gatvės ir toliau platės, šaligatviai siaurės, o žaliosios erdvės, vaikų žaidimų aikštelės bus aukojamos automobilių parkavimui.

„Vilnius Tech“ universiteto Automobilių inžinerijos katedros vedėjo Saugirdo Pukalsko nuomone, jeigu norime, kad miestiečiai persėstų ant dviračių ar į viešąjį transportą, reikia kiek judėjimą mieste automobiliu padaryti kuo nepatogesnį. „Tik tada, kai jais važiuoti bus nepatogu, žmonės susimąstys. Kol kas pataikaujame automobiliams, platiname gatves, o ne dviračių takus“, – sako tyrėjas.

Jam antrina S. Byčenkienė, raginanti įvesti dar daugiau ribojimų judėjimui automobiliais mieste, pirmiausiai jo centre, kur formuojasi didžiausios spūstys. Puikus pavyzdys, anot jos, kilpinis judėjimas Vilniaus senamiestyje. Kuo sunkiau čia bus judėti automobiliu, tuo greičiau keisis keliavimo įpročiai. Kita būtina sąlyga – patogi ir saugi infrastruktūra darnaus judumo alternatyvoms.

26 rugsėjo Sekmadienis

ORIENTAL šokio vakaras

„Jeigu viešojo transporto stotelė toli nuo namų, žmogus sės į prie durų stovintį automobilį. Pavyzdžiui, aš gyvenu 30 km nuo Vilniaus. Galėčiau iki tam tikros vietos atvykti savo automobiliu, palikti jį vienoje iš trijų „Statyk ir važiuok“ aikštelių ir toliau keliauti autobusu, tačiau norint iki jų privažiuoti tenka įveikti didžiausias spūstis. Kam tada tos aikštelės reikalingos?“, – asmenine patirtimi dalijasi Saugirdas Pukalskas.

„Vilnius Tech“ Aplinkos apsaugos instituto direktorius Tomas Januševičius pastebi, kad vis dar trūksta patogių dviračių takų, saugių dviračių parkavimo vietų miesto centre. Jo nuomone, prie darnaus judumo skatinimo galėtų dar labiau prisidėti verslas, įrengdamas patogias dviračių, paspirtukų saugojimo vietas, kuriose būtų ir elektrinių dviračių bei paspirtukų pakrovimo vieta. Darbdaviai galėtų skatinti darbuotojus, keliaujančius į darbą be automobilio, sudaryti palankias sąlygas nuolatiniam nuotoliniam darbui.

Pasak Steigvilės Byčenkienės, švietimo įstaigos įvairiomis priemonėmis galėtų skatinti darželinukus, moksleivius keliauti pėsčiomis, dviračiais, paspirtukais, viešuoju transportu visus mokslo metus, varžytis tarpusavyje, kas daugiau nuėjo ar nuvažiavo. Būtų tikslinga sukurti skatinimo sistemas, susietas ir su akademiniais įvertinimais, pavyzdžiui, skaičiuojant papildomus balus ir pan.

Moksleivius, kurie gyvena toliau nuo mokyklos ir jiems nepatogu ar nesaugu keliauti viešuoju transportu dėl to, kad reikia kelis kartus persėsti ir pan., galėtų pavežėti specialūs mokykliniai autobusai, jų infrastruktūrą Lietuvoje būtų tikslinga vystyti ir didžiuosiuose miestuose: tokia galimybė esą gerokai sumažintų spūstis, nes tėvams nebereikėtų jų vežioti savo automobiliais.

Kartu, sutaria ekspertai, būtina daugiau dėmesio skirti efektyviam visuomenės švietimui. „Iškastinio kuro sukeliama oro tarša kasmet pražudo 8,7 mln. žmonių visame pasaulyje – visi esame girdėję šį skaičių, bet jis mums nedaro įspūdžio. Greičiausiai todėl, kad jo tiesiogiai nesusiejame su savo sveikata ir judėjimo įpročiais“, – teigia Steigvilė Byčenkienė.

Ji siūlo vizualizuoti aplinkos oro taršos poveikį žmogaus organizmui, o geras tokios praktikos pavyzdys – tabako žalą iliustruojančios realistiškos nuotraukos ant cigarečių pakelių: „Studentai, kurie atlieka taršos matavimo tyrimus prie judrių gatvių ir mato, kaip vos po 10 minučių pajuoduoja ją fiksuojantis filtras, praranda norą vaikščioti tose miesto vietose, kur dideli transporto srautai“, – atkreipia dėmesį mokslininkė.

Be to, jos žodžiais, reikėtų kuo plačiau informuoti visuomenę, kad transporto sukelta tarša lengvai prasiskverbia ir į patalpų vidų: nuo teršalų nesame saugūs net savo namuose. Pavyzdžiui, smulkiausios kietosios dalelės, kurias generuoja transportas, patenka į mūsų kraujotaką, sukeldamos širdies ir kraujagyslių sistemos ligas.

Statistika rodo, kad Lietuvoje kasmet apie 2 tūkst. žmonių anksčiau laiko miršta būtent dėl aplinkos taršos.

Panašūs straipsniai:

Nelaimės Klaipėdoje ir Vilniuje -nukentėjo vaikai

2025-06-01

Premjero sveikinimas Tėvo dienos proga

2025-06-01

Astrologinė prognozė birželio 1-ai

2025-06-01

Europarlamentaras teigia vykdantis rinkiminius pažadus

2025-05-31

Uostamiestyje – vandenilio aikštelės statyba

2025-05-31

Seimo kanceliarija pramogaus Skuodo šventėje

2025-05-31

Vaikų gynimo dieną dovanokite laiką kartu

2025-05-31

Astrologinė prognozė gegužės 31-ai

2025-05-31

Klaipėdos „Akropolyje“ atidaroma paroda „Baltijos žinutė“

2025-05-30

Nustebs net grilio karalius tėtis – vištienos blauzdelių „ledinukai“

2025-05-30

Klaipėdos universitetas ir Klaipėdos valstybinė kolegija vienijasi

2025-05-30

Astrologinė prognozė gegužės 30-ai

2025-05-30

Klaipėdoje nuteista sukčių gauja

2025-05-29

Kretingos rajone „krauju“ srūva Žibos upelis?

2025-05-29

Astrologinė prognozė gegužės 29-ai

2025-05-29

Klaipėdos universiteto futbolo komanda – šalies čempionė

2025-05-28

Vilkinant pensijų reformą atstovaujama ne žmonių interesams

2025-05-28

Mirė Tauragėje per sprogimą name sužalota moteris

2025-05-28

Prezidentas pasveikino Azerbaidžaną Respublikos įkūrimo metinių proga

2025-05-28
Horoskopas

Astrologinė prognozė gegužės 28-ai

2025-05-28

Europos Komisija kovos su kiniškomis padangomis

2025-05-27

Krokų lankos ežeras bus įžuvinamas unguriais

2025-05-27

Ūkininko patirtis – dirvožemio tyrimai būtini

2025-05-27

Prezidentas atėmė apdovanojimą iš E. Vaitkaus

2025-05-27

Klaipėdietis kaltinamas sukčiavimu, turto prievartavimu ir grasinimais nužudyti

2025-05-27
Horoskopas

Astrologinė prognozė gegužės 27

2025-05-27

Somalio atsibastėlius gabenusį veikėją teis Šiauliuose

2025-05-26

Metas sėti veją: kokias sėklas rinktis?

2025-05-25
Horoskopas

Astrologinė prognozė gegužės 26-ai

2025-05-25

Klaipėdos piliavietėje suplevėsavo Olimpinės dienos vėliava

2025-05-25

UAB “Kauniečiams”
Įmonės kodas: 307072731
PVM mokėtojo kodas: LT100017557011
Banko sąskaitos nr.: LT717044090113506715

info@klaipedieciams.lt
Privatumo politika

Pranešk naujieną!

Pamatėte ar nugirdote kažką įdomaus ar šokiruojančio?
Pasidalinkite šia žinia su portalo skaitytojais.

Pasidalinti žinia

Copyright © 2025 Klaipedieciams.lt