Lietuvos banko duomenimis, tik 39 proc. suaugusių lietuvių tiki, jog jų finansinė padėtis priklauso nuo jų pačių sprendimų. Nors šis rodiklis atskleidžia reikšmingus iššūkius, ekspertai pabrėžia – ankstyvas finansinio raštingumo ugdymas gali kardinaliai pakeisti šią situaciją.
Siekdama prisidėti prie pozityvių pokyčių, balandžio 14 d. „Lietuvos Junior Achievement“ (LJA) pradeda nacionalinę finansinio raštingumo savaitę „Daugiau nei pinigai!“. Jos metu daugiau nei 90 000 0–8 klasių moksleivių visoje Lietuvoje gilins savo finansinio raštingumo žinias.
Nors neretai pripažįstama, jog finansinis raštingumas yra vienas svarbiausių šiuolaikinio žmogaus gebėjimų, tačiau jo ugdymui Lietuvos mokyklose, ypač pradinėse ir pagrindinėse klasėse, vis dar skiriama nepakankamai dėmesio. Mokytojai įvardija, jog dažnai trūksta ne tik laiko, bet ir šiuolaikiškų, įtraukių priemonių, padedančių vaikams suprasti, kokia pinigų reikšmė, kas yra taupymas, investavimas ar mokesčiai. „Lietuvos Junior Achievement“ šią spragą siekia užpildyti, suteikdama ugdymo įstaigoms praktines, patyrimines ir žaismingas ugdymo programas bei iniciatyvas.
„Negalime delsti – finansinio raštingumo pagrindus būtina pradėti formuoti jau mokyklos suole. Rekordinis mokinių ir mokytojų susidomėjimas rodo didžiulį finansinio švietimo poreikį, kurį ir siekiame atliepti suteikdami inovatyvius, šiuolaikiškus įrankius ir programas mokytojams.
Jau daugiau nei 30 metų „Lietuvos Junior Achievement“, veikdama kaip ekonomikos, antreprenerystės ir finansinio švietimo kompetencijų centras, savo tinklo mokyklose nuosekliai ugdo finansinį raštingumą ir pastaruosius 4 metus stipriną ugdymą nuo pradinių iki pat dvyliktų klasių. Mūsų tikslas – ne tik suteikti žinių, bet ir per praktinę patirtį ugdyti XXI a. kompetencijas, kad šiandienos mokiniai užaugtų finansiškai savarankiški ir atsakingi piliečiai“ – sako „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė.
Finansinio raštingumo svarbą nacionaliniu mastu pabrėžia ir Lietuvos bankas, balandžio 14-ąją inicijuojantis Nacionalinę finansinio raštingumo dieną.
„Lietuvos banko Finansinio raštingumo centras nuosekliai puoselėja ilgalaikes partnerystes, o Nacionalinė finansinio raštingumo diena – proga susiburti bendram tikslui: kurti finansiškai stipresnę visuomenę. Jau trečius metus minima diena dar kartą primena, kad finansinio raštingumo didinimas nėra vienkartinis ar greitas pokytis, o ilgalaikis, nuoseklus ir tęstinis procesas.
Bendradarbiaudami su „Lietuvos Junior Achievement“ galime pasiekti vaikus ir jaunimą – jų kalba, jų aplinkoje ir per jiems artimas patirtis. Anksti pradėtas finansinio sąmoningumo ugdymas padeda augti atsakingiems Lietuvos gyventojams – būsimiems finansinių paslaugų vartotojams „su charakt€riu“. Tai šiųmetinis Nacionalinės finansinio raštingumo dienos akcentas ir kartu Lietuvos banko kvietimas kurti savo finansinę ateitį kasdien gilinant žinias apie finansus ir po mažą žingsnį pritaikant jas praktiškai – kiekvienam iš mūsų“, – sako dr. Viktorija Dičpingaitienė, Lietuvos banko Finansinio raštingumo centro vadovė.
Šiuolaikinės technologijos tampa nepakeičiamu pagalbininku pristatant sudėtingas temas, tokias kaip finansinis raštingumas, įtraukiai ir suprantamai. Būtent todėl „Lietuvos Junior Achievement“ sukūrė ir šios savaitės metu aktyviai naudoja edukacinę platformą internete „Jaunieji finansininkai“. Šis, gerai daugumai žinomo „Duolingo“ principu veikiantis EdTech sprendimas leidžia 5–8 klasių mokiniams žaismingai, per trumpas interaktyvias užduotis, susipažinti su biudžeto, taupymo, investavimo ir kitomis svarbiomis finansų temomis.
„Tai moderni priemonė mokytojams, palengvinanti finansinio raštingumo ugdymą. Siekiame, kad finansinio raštingumo ugdymas taptų nuolatine ir kokybiška Lietuvos švietimo sistemos dalimi, padedančia auginti kartą. Mūsų tikslas, kad mokiniai ne tik suprastų, kaip veikia pinigai, bet ir gebėtų juos atsakingai valdyti kasdien – nuo taupymo pirmajam pirkiniui iki investicijų ateičiai“, – pabrėžia A. Rusteikienė.
—–
„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, daugiau nei 30 metų dirbanti jaunimo antreprenerystės, finansinio raštingumo ir ekonomikos švietimo srityje. Mokomųjų mokinių bendrovių programos strateginės plėtros partneriai „Inovacijų agentūra“ bei Ekonomikos ir inovacijų ministerija, poveikio investuotojai „SEB bankas“ ir „Moody‘s Lietuvoje“, bendrovės „Narbutas“, „UPS Lietuvoje“, „Scandagra“, Mariaus Jakulio Jason fondas, „Nordcurrent“, „Kauno grūdai“.