0


Paauglio
pasaulis:
koks
yra
suaugusiųjų
vaidmuo?

Mokslininkai
vieningai
sutaria,
kad
psichologinė
gerovė
yra
vienas
reikšmingiausių
rodiklių,
lemiančių
jaunų
žmonių
bendrą
savijautą
bei
teigiamai
susijęs
su

elgesiu
(Huebner,
2022).
Bronfenbrenner’io
ekologinių
sistemų
teorijoje
(You
ir
kt.,
2018;
cit.
Bronfenbrenner,
1979)
pabrėžiama
asmeninio
ir
socialinio
(aplinkos)
konteksto
svarba
raidai,
todėl
norint
suprasti,
kaip
paaugliai
vertina
savo
gyvenimą,
svarbu
atsižvelgti
į
individualius,
šeimos
ir
aplinkos
veiksnius
(You,
Lim,
Kim,
2018;
cit.
Cho
ir
kt.,
2011).
Paauglystės
laikotarpiu
gaunamas
grįžtamasis
ryšys

bendraamžių,
tėvų
ir
mokytojų
yra
itin
svarbus,
padeda
formuotis
identitetui,
savojo


sampratai
(Eriksonas,
1986).

Šeima
yra
pirminė
vaiko
socializacijos
vieta,
o
paauglystės
laikotarpiu
santykiai
šeimoje
stipriai
veikia
jaunuolio
asmenybę
(Zabala,
Ramos-Diaz,
Rodriguez-Fernandez,
Nunez,
2020;
cit.
Fernández-Zabala
ir
kt.,
2016a;
Axpe
ir
kt.,
2019;
Bully
ir
kt.,
2019).
Taip
yra
todėl,
jog
paaugliai
dažniausiai
pasikliauja
tėvais
dėl
emocinės
ir
kitokios
paramos
(tokios
kaip
meilė
ar
finansai),
o
kai
ji
yra
pasiekiama,
paaugliai
patiria
mažiau
streso,
tai
stiprina

psichikos
sveikatą
(Bi,
Stevens
ir
kt.,
2021;
cit
Auerbach
ir
kt.,
2011;
Rueger
ir
kt.,
2016).
Dėl
to,
remiantis
šiomis
prielaidomis,
kai
kurie
tyrimai
patvirtina,
jog
tėvų
parama
yra
svarbesnė
paauglių
pasitenkinimui
nei
draugų,
mokytojų
ir
(ar)
kitų
klasės
draugų
parama
(Bi,
Stevens
ir
kt.,
2021;
cit.
Jimenez

Iglesias
ir
kt.,
2017).
Šeima
stipriausiai
yra
susijusi
su
gera
mokinių
savijauta
(Chan
ir
kt.,
2022;
cit.
Heerde
ir
Hemphill,
2018;
Rueger
ir
kt.,
2016).
Moksliniai
tyrimai
atskleidė,
jog
konfliktiški
santykiai
tarp
tėvų
ir
vaikų
bei
nesutarimai
lemia
tai,
jog
vaikai
patiria
daugiau
psichologinių
sunkumų,
o
tai
savo
ruožtu
skatina
juos
vartoti
alkoholį
ar
narkotikus,
asocialiai
elgtis
bei
padidina
riziką
susirgti
depresija
(Kalvaitienė,
2017;
cit.
Foreland,
1994).
Dažnai
tėvai,
kai

vaikas
įžengia
į
paauglystės
periodą,
patiria
daugybę
sunkumų,
ir
nors
jie
savo
atžalą
labai
myli,
kartais
sunku
rasti
būdų,
kaip
išreikšti
jausmus,

daryti,
kad
perėjimas
nuo
vaikystės
iki
suaugystės
taptų
kuo
sklandesnis.

Mokykloje
vaikai
praleidžia
didžiąją
dalį
savo
laiko.
Mokytojai
kaip
suaugusieji
gali
atlikti
labai
svarbų
vaidmenį
atpažįstant,
padedant
ir
palaikant
savo
mokinių
psichikos
sveikatą
(Liao,
Ameyaw,
Liang,
Wijian,
2023;
cit.
Atkins
ir
kt.,
2011;
McGorry
ir
kt.,2011;
Rowling,
2015).
Pedagogai,
kurdami
sveiką
akademinę
aplinką,
kurioje
būtų
kuriami
draugiški
mokytojo
ir
vaikų
santykiai,
paremti
pagarba,
palaikymu
ir
vertybėmis,
padeda
mokiniams
ne
tik
gerai
jaustis,
bet
ir
sėkmingai
mokytis
(Suldo,
Friedrich,
White,
Farmer,
Devon,
Michalovski,
2019;
cit.
Doll,
Zucker,
Brehm,
2004).
Moksleiviai
ne
visada
yra
patenkinti
bendravimu
su
mokytojais,
t.
y.,
dažnai
pastebima,
jog
moksleiviai
jaučia,
kad
su
jais
kaip
su
asmenybėmis
yra
nepagarbiai
bendraujama,
nesidomima
vidiniais
jausmais
ir
išgyvenimais,
neatsižvelgiama
į

problemas,
interesus,
poreikius
(Kalvaitienė,
2017;
cit.
Bemotas,
1995).
Tarptautinių
mokinių
vertinimo
programos
(PISA)
Slovakijoje
atlikto
tyrimo
rezultatai
parodė,
jog
mokyklos
kontekstas
yra
laikomas
vienu

veiksnių,
susijusių
su
patyčiomis,
bendraamžių
ir
mokytojų
santykiais
(Blaskova,
McLellan,
2017;
cit.
Sarkova,
2010).
Danielson‘as
su
kolegomis
(2009),
apklausęs
3358
Norvegijos
mokinius,
nustatė,
kad
tik
mokytojų
parama
buvo
susijusi
su
mokinių
pasitenkinimu
gyvenimu,
o
tai
rodo
mokytojų
svarbą
jaunų
žmonių
gyvenime
(You,
Lim,
Kim,
2018).

Liao
ir
kt.
metaanalizės
apžvalgos
rezultatai
rodo,
jog
mokytojai
gali
reikšmingai
prisidėti
prie
mokinių
psichikos
sveikatos
gerinimo,
suteikdami
jiems
žinių
apie
psichikos
sveikatą,
požiūrį
į
problemas
bei
sprendimus,
susijusius
su
psichikos
sveikata
(tai
padeda
mažinti
stigmą)
(Liao,
Ameyaw,
Liang,
Wijian,
2023).
Tai
patvirtina
ir
Fretian
bei
kolegų
metaanalizės
rezultatai

intervencijos,
vykdomos
mokyklose,
rodo
stabilų
psichikos
sveikatos
raštingumo
gerėjimą
bei
gali
mažinti
stigmą,
susijusią
su
psichikos
sveikata
(Fretian,
Kirchhoff,
Okan,
Bauer,
Ullrich,
2022).
Nenustatyta
reikšmingų
skirtumų
tarp
intervencijos
tipų,
tačiau
patvirtinama,
jog
intervencijos
yra
susijusios
su
sėkmingais
rezultatais
ilgalaikėje
perspektyvoje,
siekiant
pagerinti
požiūrį
apie
psichikos
ligas
(Fretian
ir
kt.,
2021).
Mokymai
apie
pirmosios
psichikos
pagalbos
žinias
yra
susiję
su
pagerėjusiu
psichikos
sveikatos
sutrikimų
atpažinimu,
įsitikinimais
bei
veiksmingu
gydymu,
taip
pat
mažina
stigmatizaciją

ši
apžvalga
patvirtina
mokymų
veiksmingumą
gerinant
psichikos
sveikatos
raštingumą
bei
teikiant
pagalbą
asmenims,
turintiems
psichikos
sveikatos
problemų
(po
6
mėnesių)
(Morgan,
Ross,
Reavley,
2018).

Ypatingai
svarbu,
jog
paauglystės
laikotarpiu
tėvai,
mokytojai
ar
kiti
suaugę
asmenys
atsižvelgtų
į
situacijas,
kurios
gali
kelti
stresą
ar
įtampą
paaugliui,
nes
tai
yra
susiję
su
psichikos
bei
fizinės
sveikatos
rizikos
veiksniais
(Roth,
Meigen,
Hiemisch,
Poulain,
2023).
Labai
svarbu
suvokti,
jog
paauglių
problemos
visada
turi
kontekstą
(Townsend,
2020).
Kad
ir
kaip
sunku
ramiai
vertinti
situaciją,
visada
verta
atidžiai
permąstyti,

ketinate
daryti
ir
kaip
spręsti
problemą,
kuri
slypi
daug
giliau.
J.
Townesed
(2020)
rekomenduoja
atidžiai
pergalvoti,

ko
kyla
problema:

  • atsiribojimas,
    įskaudinimas
    ar
    nusivylimas

    atsiribojęs,
    įskaudintas
    ar
    drąsos
    netekęs
    paauglys
    siekia
    supratimo
    ir
    palaikymo.
    Tai,
    kaip
    yra
    patenkinami
    vaiko
    emociniai
    poreikiai
    (per
    meilę,
    palaikymą,
    discipliną),
    lemia
    jo
    būseną
    ir
    elgesį.
    Svarbiausia
    tokiu
    metu
    užmegzti
    ryšį
    su
    paaugliu;
  • medicininės
    ar
    emocinės
    būklės

    patikrinkite,
    ar
    tai
    nėra
    klinikinė
    problema.
    Skydliaukės
    problemos,
    karštinės,
    epilepsija,
    dėmesio
    stokos
    sutrikimas,
    hiperaktyvumo
    sindromas,
    depresija
    ir
    nerimas

    visa
    tai
    gali
    būti
    veiksniai,
    lemiantys
    vaiko
    elgesį;
  • vidinės
    struktūros
    trūkumas

    tai
    gebėjimas
    būti
    organizuota,
    atsakinga,
    turinčia
    savikontrolės
    įgūdžių,
    asmenybe.
    Gal
    vaikui
    reikalinga
    jūsų
    pagalba,
    kuri
    padėtų
    išmokti
    atidėti
    pasitenkinimą,
    kantrybės,
    savikontrolės,
    pagarbos
    sau
    ir
    kitiems
    ar
    suvaldyti
    impulsus;
  • namų
    aplinkos
    problemos

    nesantaika
    namuose,
    sutuoktinių
    problemos
    ar
    skyrybos
    labai
    paveikia
    paauglį.

Kiekvienas
vaikas
yra
unikalus,
ir
jo
varginantis
elgesys
gali
būti
susijęs
su
konkrečia,
jam
svarbia
problema.
Suvokimas,
kad
juo
rūpinamasi,
kad
jis
yra
mylimas,
suteikia
jam
saugumo
jausmą
(Izaguirre,
Rodriguez,
Palacios,
2021;
cit.
Cobb,
1976),
tačiau
tam
tikrais
momentais
bendravimo
patirtis
gali
netapti
palaikymu,
jei
pats
asmuo
nepripažįsta
to
kaip
palaikymo. 
Svarbu
išmokti
klausytis
taip,
jog
vaikas
jaustųsi
išklausytas,
o
jo
jausmai
pripažinti

tik
tuomet
jis
galės
atsakyti
su
pasitikėjimu
ir
pagarba.
Rodydami
asmeninį
pavyzdį,
galime
ugdyti
bendravimo
įgūdžius,
kurie
yra
reikalingi
visiems,
norintiems
kurti
sveikus,
pagarba
grįstus
ir
pasitenkinimą
teikiančius
santykius.
Plėtodami
jausmų
žodyną,
kuris
mums
leis
aiškiai
ir
konkrečiai
įvardinti
ar
atpažinti
emocijas,
galime
lengviau
užmegzti
ryšį
su
savo
vaikais
(Rosenberg,
2021).
Vaikai
stebi,
kaip
aplinkoje
žmonės
pasitiki
ir
bendradarbiauja,
jie
internalizuoja
įsitikinimus
ir
požiūrį
į
kitus
žmones
kaip
prosocialius
ir
palaikančius,
todėl
šiuos
įsitikinimus
perkelia
į
savo
bendravimą
su
kitais
(Bi,
Stevens,
Maes,
Delaruelle
ir
kt.,
2021;
cit.
Van
Lange,
2015).

Apibendrinant
galima
dar
kartą
paminėti,
jog
draugų,
šeimos,
mokytojų
ar
kitų
šalia
esančių
žmonių
palaikymas
yra
labai
svarbus
(Zhang,
Wang,
Neitzel,
2023).
Tačiau
labai
svarbu
atkreipti
dėmesį
į
tai,
jog
susidūrus
su
tokiomis
problemomis,
kurias
sunku
spręsti,
žinios
ir
įgūdžiai
negelbėja,
tad
yra
būtina
kreiptis
profesionalios
pagalbos,
kadangi
laiku
negavus
tinkamos
priežiūros
ir
palaikymo,
psichikos
sunkumai
didėja
ir
gali
pavirsti
sutrikimais.
Mokykime
savo
vaikus
nebijoti
jaustis
pažeidžiamais,
nes
tai
gali
padėti
išspręsti
kylančius
sunkumus.
Žinios
ir
įgūdžiai,
padedantys
konstruktyviai
spręsti
problemas,
gali
padėti
stiprinti
vaikų
psichologinį
atsparumą
bei
psichikos
sveikatą.
Žinios
ir
įsitikinimai,
kurie
apima
atpažinimą,
valdymą,
supratimą
kaip
elgtis
siekiant
pagalbos,
stigmos
mažinimą,
savipagalbos
bei
pagalbos
kitiems
gerinimą,
yra
vienas
pagrindinių
veiksnių,
padedančių
atpažinti
ankstyvuosius
psichikos
sutrikimų
požymius
bei
valdyti
pagalbos
ieškojimą
su
jais
susidūrus
(Liao,
Ameyaw,
Liang,
Wijian,
2023;
cit.
Jorm
ir
kt,
1997;
Jorm,
2012;
Kutcher,
Bagnell
ir
Wei,
2015;
Kajawu
ir
kt.,
2016).

Informaciją
parengė
psichologė
Giedrė
Gutauskienė.


Literatūros
sąrašas:

  • Roth,
    A.,
    Meigen,
    Ch.,
    Hiemisch,A.,
    Kiess,
    W.,
    Poulain,
    T.
    (2023).
    Association
    between
    Stressful
    Life
    Events
    and
    Increased
    Psychical
    and
    Psychological
    Health
    Risk
    in
    Adolescents:
    A
    Longitudinal
    Study.

    Environment
    Research
    and
    Public
    Health.

    20(2).
    Doi:

    https://doi.org//10.3390/ijerph20021050
  • Cobb,
    C.L.
    (2023).
    Mental
    health
    and
    disadvantaged
    youth:
    Empowering
    parents
    as
    interventionists
    through
    technology.

    American
    Psychologist.
    Advance
    online
    publication.

    Doi:

    https://doi.org/10.1037/amp0001156
  • Clendennen,
    S.L.,
    Baojiang,
    Ch.,
    Sumbe,
    A.,
    Harrell,
    M.B.
    (2023).
    Patterns
    in
    Mental
    Health
    Symptomatology
    and
    Cigarette,
    E-cigarette,
    and
    Marijuana
    Use
    Among
    Texas
    Youth
    and
    Young
    Adults
    Amid
    the
    Coronavirus
    Disease
    2019
    Pandemic.

    Oxford
    Academic:


    Nicotine
    &
    Tobacco
    Research

    25
    (2)
    266-273
    p.
    Doi:

    https://doi.org/10.1093/ntr/ntac205
  • Jenssen,
    B.
    P.,
    Walley,
    S.
    C.,
    Boykan,
    R.,
    Caldwell,
    A.
    L.,
    Camenga,
    D.
    (2023).
    Protecting
    Children
    and
    Adolescents
    From
    Tabacco
    and
    Nicotine.

    Pediatrics

    151
    (5).
    Doi:

    https://doi.org/10.1542/peds.2023-061806
  • Morgan,
    A.
    J.,
    Ross,
    A.,
    Reavley,
    N.
    J.
    (2018).
    Systematic
    review
    and
    meta-analysis
    of
    Mental
    Health
    First
    Aid
    training:
    Effects
    on
    knowledge,
    stigma,
    and
    helping
    behaviour.

    Plos
    One.

    Doi:

    https://doi.org/10.1371/journal.pone.0197102
  • Fretian,
    A.
    M.,
    Graf,
    M.,
    Kirchoff,
    S.,
    Glinphratum,
    G.,
    Bollweg,
    T.
    M.,
    Sauzet,
    O.,
    Bauer,
    U.
    (2021).
    The
    Long-Term
    Effectiveness
    of
    Interventions
    Addressing
    Mental
    Health
    Literacy
    and
    Stigma
    of
    Mental
    Illness
    in
    Children
    and
    Adolescents:
    Systematic
    Review
    and
    Meta-Analysis.

    International
    Journal
    of
    Public
    Health.

    Doi:

    https://doi.org/10.3389/ijph.2021.1604072
  • Fretian,
    A.,
    Kirchhoffs,
    S.,
    Okan,
    O.,
    Bauer,
    U.
    (2022).
    Results
    from
    a
    systematic
    review
    of
    interventions
    promoting
    mental
    health
    literacy
    in
    youth.

    European
    Journal
    of
    Public
    Health

    32(3).
    Doi:

    https://doi.org/10.1093/eurpub/ckac129.248
  • Madigan,
    Sh.,
    Korczak,
    D.J.,
    Vaillancourt,
    T.,
    Racine,
    N.,
    Hopkins,
    W.G.,
    Pador,
    P.,
    Hewitt,
    J.M.A.,
    AlMousawi
    B.,
    McDonald,
    Sh.,
    Neville,
    R.D.
    (2023).
    Comparison
    of
    paediatric
    emergency
    department
    visits
    for
    attempted
    suicide,
    self-harm,
    and
    suicidal
    ideation
    beforeband
    during
    the
    COVID-19
    pandemic:
    a
    systematic
    review
    and
    meta-analysis.

    The
    Lancet
    Psychiatry.

    Doi:

    https://doi.org/10.1016/S2215-0366(23)00036-6
  • Capobianco,
    L.,
    Adewusi,
    J.,
    Cooper,
    B.,
    Belcher,
    A.,
    Wells,
    A.
    (2023).
    Effectiveness
    of
    physical
    and
    mental
    health
    interventions
    for
    young
    people
    with
    heart
    conditions:
    protocol
    for
    a
    systematic
    review
    and
    meta-analysis.

    BMJ
    Journals:
    Cardiovascular
    medicine
    Protocol

    13
    (2).
    Doi:

    https://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2022-067342
  • Munick,
    S.
    M.,
    Lin,
    J.
    A.,
    Milliren,
    C.E.,
    Braverman,
    P.
    K.,
    Brigham,
    K.
    S.,
    Fisher,
    M.
    M.,
    Golden,
    N.
    H.,
    Jary,
    J.
    M.,
    Lemly,
    D.
    C.,
    Matthews,
    A.,
    Ornstein,
    R.
    M.,
    Roche,
    A.,
    Rome,
    S.
    E.,
    Rosen,
    E.L.,
    Sharma,
    Y.,
    Shoo,
    J.,
    K.,
    Taylor,
    J.L.,
    Thew,
    M.,
    Vo,
    M.,
    Voss,
    M.,
    Woods,
    R.
    E.,
    Forman,
    S.
    F.,
    Richmond,
    T.
    K.
    (2022).
    Association
    of
    the
    COVID-19
    pandemic
    With
    Adolescent
    and
    Young
    Adult
    Eating
    Disorder
    Care
    Volume.

    JAMA
    Pediatrics

    176
    (12).
    Doi:

    https://10.1001/jamapediatrics.2022.4346
  • Stracke,
    M.,
    Heinzi,
    M.,
    Muller,
    A.D.,
    Gilbert,
    K.,
    Thorup,
    A.A.E.,
    Paul,
    J.
    L.,
    Christiansen,
    H.
    (2023).
    Menthal
    Health
    Is
    a
    Family
    Affair

    Systematic
    Review
    and
    Meta-Analysis
    on
    the
    Associations
    between
    Menthal
    Health
    Problems
    in
    Parents
    and
    Children
    during
    the
    COVID-19
    Pandemic.

    International
    Journal
    of
    Envinronment
    Research
    and
    Public
    Health

    5
    (20).
    Doi:

    https://doi.org/10.3390/ijerph20054485
  • Liao,
    Y.,
    Ameyaw,
    M.
    A.,
    Liang,
    Ch.,
    Weijian,
    L.
    (2023).
    Research
    on
    the
    Effect
    Evidence-Based
    Intervention
    on
    Improving
    Students’
    Menthal
    Health
    Literacy
    Led
    by
    Ordinary
    Teachers:
    A
    Meta-Analysis.

    International
    Journal
    of
    Envinronment
    Research
    and
    Public
    Health

    2
    (20).
    Doi:

    https://doi.org/10.3390/ijerph20020949
  • Lopez-Gil,
    J.F.,
    Garcia-Hermoso,
    A.,
    Smith,
    L.,
    Firth,
    J.,
    Trott,
    M.,
    Mesas,
    A.E.,
    Jimenez-Lopez,
    E.,
    Gutierrez-espinoza,
    H.,
    Tarraga-Lopez,
    P.,
    Victoria-Montesinos,
    D.
    (2023).
    Global
    Proprtion
    of
    Disordered
    Eating
    in
    Children
    and
    Adolescents.
    A
    systematic
    Review
    and
    Meta-analysis.

    JAMA
    Pediatrics.

    Doi:

    https://doi.org/10.1001/jampedriatics.2022.5848
  • Zhang,
    O.,
    Wang,
    J.,
    Neitzel,
    A.
    (2023).
    School-based
    Menthal
    Health
    Interventions
    Targeting
    Depression
    or
    Anxiety:
    A
    Meta-analysis
    of
    Rigorous
    Randomized
    Controlles
    Trials
    for
    School-aged
    Children
    and
    Adolescents.

    Journal
    of
    Youth
    and
    Adolescents

    52,
    195-217.
    Doi:

    https://doi.org/10.1007/s10964-022-01684-4

Jums gali patikti

Komentarai

Comments are closed.

Dagiau iš temos: Sveikata