Skip to content
Klaipedieciams.lt
  • Miestas
  • Lietuva
  • Pasaulis
  • Sveikata
  • Verslas
  • Išsikalbėk
  • Reklama
  • Kontaktai
Klaipedieciams.lt
Menu
Menu Close
  • Miestas
  • Lietuva
  • Pasaulis
  • Sveikata
  • Verslas
  • Išsikalbėk
  • Reklama
  • Kontaktai

Prisijungti

Priminti slaptažodį

Registration is disabled

Recover Password

Jau turite paskyrą? Prisijungti

Putino karui trikdant Eurazijos geležinkelius, Kinija ieško alternatyvų

  • 2022-10-26
  • Klaipedieciams.lt
  • Pasaulis

Dalinkitės

Rusijos prezidento Vladimiro Putino “specialioji karinė operacija” (taip Kremlius vadina savo agresiją, – red. past.) prieš Ukrainą smarkiai paveikė Eurazijos transporto logistiką, ypač krovinius, keliaujančius pagal Kinijos Liaudies Respublikos (KLR) diržo ir kelio iniciatyvą (BRI) į Europą Rusijos geležinkeliais (RŽD).

2021 m. “China Railway Express” (CRE), “China Railways Group” patronuojamoji įmonė, į Europą ir iš jos išsiuntė 15 000 traukinių, kuriais buvo pervežta 1,46 mln. 20 pėdų ekvivalento vienetų (TEU) – atitinkamai 22 proc. ir 29 proc. daugiau nei 2020 m. (“China Railways”, kovo 10 d.).

CRE traukiniams, maršrutams, jungiantiems KLR ir Rusiją, teko didžiausia prekybos apimties dalis – beveik 7 000 reisų, o maždaug 80 proc. jų krovinių sudarė didelės vertės ir mažos apimties prekės, pavyzdžiui, asmeniniai kompiuteriai, elektronika, mašinos ir automobilių dalys (Nikkei Asian Review, kovo 28 d.).

Nuo vasario 24 d., kai Maskva pradėjo pakartotinę invaziją į Ukrainą, KLR BRI geležinkeliais per Rusiją siunčiamų krovinių srautas sumažėjo. Kartu su vis griežtėjančiomis sankcijomis tai privertė KLR eksportuotojus ieškoti alternatyvų.

Praėjus mėnesiui nuo Rusijos agresijos prieš Ukrainą pradžios, Europos krovinių vežimo geležinkeliais asociacijos generalinis sekretorius Conoras Feighanas pažymėjo, kad dėl invazijos “griūva globalizuotos tiekimo grandinės samprata”, ir pridūrė, kad RŽD yra pagrindinis maršruto operatorius ir vienintelis vežėjas, norintis kirsti Rusijos sieną, todėl “šiaurinis Šilko kelias labai sutriko” (International Railway Journal, kovo 25 d.). Geležinkelių eismas ypač sutriko Kazachstane – pagrindinėje BRI šalyje.

2021 m. Kazachstanas buvo tik BRI stotelė, kurią kirto rekordinis tranzitinių konteinerių skaičius – vienas milijonas TEU. 2022 m. balandį, praėjus penkioms savaitėms nuo Rusijos puolimo pradžios, šis kiekis sumažėjo 21 proc. Dar labiau sumažėjo Europos ir KLR traukinių siuntų, kurių skaičius iš karto susitraukė 43 procentais (Vlast.kz, rugsėjo 21 d.).

Po karinės operacijos {Ukrainoje} įvestų ekonominių sankcijų Kremlius ėmė aktyviau ieškoti papildomų pajamų – smarkiai padidino tranzito mokesčius, o tai paveikė Eurazijos kelių, oro ir geležinkelių krovinių srautus per Rusiją.

Eksportuotojai teigė, kad prieš prasidedant karo veiksmams logistikos išlaidos Rusijoje sudarė 5-30 proc. eksporto išlaidų, o vėliau jos išaugo iki 50-60 proc. Šios realijos privertė transporto įmones ieškoti pigesnių Eurazijos geležinkelių alternatyvų Rusijos RŽD traukiniams (Kommersant, rugsėjo 1 d.).

Paieškas paskatino statistika. Per dešimtmetį nuo tada, kai apie ją buvo paskelbta pirmą kartą, KLR BRI išaugo geometrine progresija. Dabar 82 Eurazijos maršrutais prekėmis pakrauti Kinijos traukiniai, naudodamiesi atnaujintu visos Europos geležinkelių tinklu, aptarnauja 200 Europos miestų 24 šalyse (Xinhua, rugsėjo 10 d.).

Besiformuojanti pagrindinė RŽD tarpinė alternatyva yra Transkaspijos tarptautinis transporto kelias (TITR), dar vadinamas Viduriniuoju koridoriumi. TITR prasideda Kinijoje ir eina į Kazachstaną, Aktau uostą Kaspijos jūroje, kur traukiniai pakraunami į keltus, kurie keliauja į Baku. TITR traukiniai per Gruziją siunčiami į vakarus ir toliau į Europą geležinkeliu Baku-Tbilisis-Karsas arba Juodosios jūros keltais į Bulgariją ir Rumuniją.

TITR logistikos koridorius yra Europos, Kaukazo ir Azijos transporto koridoriaus, kuriame dalyvauja Europos Sąjunga bei 12 Rytų Europos, Kaukazo ir Vidurinės Azijos valstybių, tęsinys. TITR susiformavo 2016 m., kai Azerbaidžano, Kazachstano ir Gruzijos geležinkelių ir uostų administracijos pasirašė susitarimą dėl šio maršruto plėtros.

TITR potencialas atitinka posovietinių Centrinės Azijos ir Pietų Kaukazo valstybių pastangas stiprinti savo nepriklausomybę ir toliau didinti ekonominę gerovę, pritraukiant tiesiogines užsienio investicijas, skirtas dideliems infrastruktūros poreikiams, kurie, Azijos plėtros banko vertinimu, iki 2030 m. kasmet sieks 33 mlrd. dolerių (Azijos plėtros banko institutas, 2021 m. spalis), tenkinti. Praėjus mažiau nei dviem mėnesiams nuo karo veiksmų pradžios, Tarptautinė TITR asociacija prognozavo, kad iki 2022 m. pabaigos TITR pervežimų apimtys gali išaugti šešis kartus iki 3,2 mln. tonų (Ferghana.ru, gegužės 11 d.).

Pažymėtina, kad, Pekino užmojai šiame regione vis stiprėja. 2022 m. rugsėjį Kinija, Kirgizija ir Uzbekistanas pasirašė svarbų susitarimą dėl geležinkelio tiesimo, kuriuo bus nutiestas trumpesnis kelias į Europą, aplenkiant Rusiją.

Projektą bendrai finansuos ir statys trys valstybės, o Pekinas bus atsakingas už 160 km naujos linijos statybą. Remiantis viešai prieinamais šaltiniais, geležinkelis sutrumpins maršrutą iš Kinijos į Europą beveik 1 500 kilometrų bei ssutaupys kelionės laiką aštuoniomis dienomis (Eurasianet, rugsėjo 15 d.).

Tiesą sakant, Kinija rengiasi atvirai plėtoti daugybę daugiašalių ekonominių santykių, kiek tik tai pasitarnaus jos interesams. Apskritai Pekinas kol kas stengėsi laikytis apolitiško požiūrio į BRI, net ir atsižve.giant į falką, kad KLR šiuo metu yra svarbiausia daugiau nei 100 šalių prekybos partnerė (OborEurope.com, 2021 m. rugpjūčio 5 d.).

Nors TITR tranzito apimtys šiuo metu sudaro tik nedidelę dalį krovinių, kuriuos KLR siųsdavo į Europą geležinkeliu per RZD, Vidurio koridorius yra perspektyvi logistinė alternatyva. Mat dabartinės Rusijos geopolitinės perspektyvos išlieka miglotos, o Pekinas suinteresuotas išlaikyti prieigą prie pelningų Europos rinkų. Panašiai, kol tęsis Putino puolimas prieš Ukrainą, KLR interesas plėtoti alternatyvius Eurazijos geležinkelio maršrutus, kurie užtikrintų jos prieigą prie Europos rinkų, tik didės.

John C. K. Daly, Eurasia Daily Monitor

Panašūs straipsniai:

Pusė tūkstančio Klaipėdos universiteto absolventų gavo diplomus

2025-07-01

Horoskopas liepos 1-ajai

2025-07-01
Klaipėda

Išrinktas dar vienas miesto kultūros magistras

2025-06-30

Šakalienė Filipinuose, socdemai istorijoje, o Matijošaitis?

2025-06-30
Biržos tiltas

Baigtas Biržos tilto remontas

2025-06-30

D. Žalimas. Kai “genijai” valdžioje …

2025-06-30

Baigia darbą VšĮ Klaipėdos psichikos sveikatos centro vadovas A. Slatvickis

2025-06-30

Pratęstas terminas registruoti nelegalius vandens gręžinius

2025-06-30

Dėl išminavimo darbų teks aplenkti Atgimimo aikštę

2025-06-30

Savanorių žaidynėmis pradėtos minėti 35-osios KASP įkūrimo metinės

2025-06-30

Horoskopas birželio 30-ajai

2025-06-30

Rusijos agresija prieš Ukrainą augina korupciją

2025-06-29

Pasaulio klaipėdiečiai kviečiami susitikti Klaipėdoje

2025-06-29

Europos U23 čempionate –  K. Teterevkovos medalis

2025-06-29

Horoskopas Birželio 29-ajai

2025-06-29
Tomas Masiulis

“Žalgiris” turi papildymų ir naują trenerį (Video)

2025-06-28

Išgaudyti girti vairuotojai ir kiti pažeidėjai

2025-06-28

Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus šventė

2025-06-28

Lietuvos kariuomenės aktyvųjį rezervą papildė 200 karių

2025-06-28

Ūkininkams vėl iššūkiai dėl oro sąlygų?

2025-06-28

Astrologinė prognozė Birželio 28-ai

2025-06-28

Sulaikytas du žmones avarijoje galimai pražudęs jaunuolis

2025-06-28

Atnaujinami Viliaus Gaigalaičio globos namai

2025-06-27
Nagevičius

Lobistas pavydi ūkininkams

2025-06-27

Astrologinė prognozė birželio 27-ai

2025-06-27

Tvarumo fanatikai Klaipėdoje nėrė į idėjų jūrą

2025-06-26

Įvyko mokesčių reforma – kratykite kišenes

2025-06-26

Tau pardavė automobilį su defektais – pats kaltas?

2025-06-26
Klaipėdos universitetas

Klaipėdos universitete – Karjeros mugė

2025-06-26

Astrologinė prognozė birželio 26-ai

2025-06-26

UAB “Kauniečiams”
Įmonės kodas: 307072731
PVM mokėtojo kodas: LT100017557011
Banko sąskaitos nr.: LT717044090113506715

info@klaipedieciams.lt
Privatumo politika

Pranešk naujieną!

Pamatėte ar nugirdote kažką įdomaus ar šokiruojančio?
Pasidalinkite šia žinia su portalo skaitytojais.

Pasidalinti žinia

Copyright © 2025 Klaipedieciams.lt