Seimo Užsienio reikalų komitetas (URK) ragina nedelsiant nutraukti vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ krovinių tranzitą per Lietuvą.
Apie tokį antradienį priimtą URK pareiškimą feisbuke paskelbė komiteto pirmininkas, konservatorius Žygimantas Pavilionis.
Komitetas savo pareiškime taip pat paragino visus euroatlantinius partnerius solidariai taikyti politines ir ekonomines sankcijas Baltarusijos autoritarinio vadovo Aliaksandro Lukašenkos rėžimui kol nebus paleisti visi politiniai kaliniai ir surengti laisvi bei demokratiški rinkimai į šios šalies parlamentą.
JAV Iždo departamentas rugpjūtį įvedė sankcijas „Belaruskalij“ ir iki gruodžio 8 dienos 7 valandos ryto verslui davė laiko užbaigti sandorius. Praėjusį ketvirtadienį JAV išplėstose sankcijose atsidūrė ir „Belaruskalij“ produkcijos eksportuotoja „Belaruskaja kalijnaja kompanija“ (BKK). Sandoriai su ja turi būti baigti iki kitų metų balandžio 1-osios.
„Lietuvos geležinkeliai“ trečiadienį dar gabens kalio trąšų krovinį į Klaipėdos uostą. Tačiau tai, kaip ir ligšioliniai Lietuvos pareigūnų ir tranzito schemoje dalyvaujančių įmonių pareiškimai, neatsako į klausimą, ar įsigaliojus sankcijoms baltarusiškų trąšų tranzitas per Lietuvą vyks ir toliau – krovinių pervežimai tikriausiai palaipsniui sustotų po kelių mėnesių.
Ar kroviniai galiausiai judės per Lietuvą toliau, tranzito dalyviai žada pranešti trečiadienį.
Premjerė Ingrida Šimonytė antradienį sakė, jog trečiadienį JAV sankcijų taikomais klausimais bus daugiau informacijos. Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis antradienį sakė, kad JAV sankcijų „Belaruskalij“ įgyvendinimas priklauso nuo įmonių, tačiau neatmetė ir Vyriausybės įsikišimo galimybės.
Viešai skelbiamais skaičiavimais Klaipėdos uosto krova dėl šių krovinių atsisakymo gali kristi apie 30 procentų.
„Lietuvos geležinkelių“ teigimu, atsisakius šio tranzito netektis gali būti apie 60 milijonų eurų pajamų, dėl ko gali keistis grupės taikomi tarifai kitiems klientams.
Birių krovinių terminalas, kaip pabrėžiama, ligi šiol sėkmingai vystėsi daugiausiai būtent dėka minėtų krovinių tranzito. 2009 metais „Belaruskalij“ transportavo per Klaipėdą 1,4 mln. tonų trąšų. 2020 metais jau 10,7 mln. tonų.
BNS, kaunieciams.lt