Šiandien Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas (TTK) svarstė Konstitucijos pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-640, kuriu siūloma nustatyti konstitucinį pagrindą tiesioginiams savivaldybių merų rinkimams.
TTK nusprendė pritarti iniciatorių pateiktam ir Komiteto, nekeičiant siūlomo konstitucinio teisinio reguliavimo apimties, patikslintam Konstitucijos 67, 119, 122, 124, 141 ir 143 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui.
Projektas buvo parengtas atsižvelgus į 2021 m. balandžio 19 d. Konstitucinio Teismo nutarimą, kuriuo buvo pripažinta, kad Vietos savivaldos ir Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymų nuostatos, susijusios su savivaldybių merų rinkimais ir įgaliojimais, prieštarauja Konstitucijai.
Komitetas, priimdamas sprendimą, įvertino tai, kad minėtas Konstitucinio Teismo nutarimas įsigalios 2023 m. gegužės 3 d. Tai reiškia, kad 2023 m. tiesioginiai savivaldybių merų rinkimai bus įmanomi tik tuo atveju, jeigu iki tol bus padarytos atitinkamos Konstitucijos pataisos.
Komitetas atsižvelgė į tai, kad tiesioginiai merų rinkimai turi didžiulį Lietuvos gyventojų palaikymą. Lietuvos savivaldybių asociacijos užsakymu atlikta visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ apklausa, vykdyta 2021 m. balandžio 21–28 dienomis atskleidė, kad 83,1 proc. Lietuvos gyventojų manymu, meras turi būti renkamas tiesiogiai, o 72,4 proc. gyventojų tiesioginiai mero rinkimai paskatintų ar greičiau paskatintų dalyvauti vietos savivaldos rinkimuose. Nuo 2015 m. pradėti vykdyti tiesioginiai savivaldybių merų rinkimai pasiteisino ir praktikoje.
Šiuo metu savivaldybių merai bei jų rinkimo tvarka Konstitucijoje neminimi.