Internetinėse svetainėse atsirandantys iškylantieji langai, kuriuose prašoma sutikimo įdiegti slapukus ir rinkti duomenis, yra neteisėti, trečiadienį nusprendė Europos reguliuotojai, o sprendimas gali turėti reikšmingų padarinių interneto svetainių operatorėms visame žemyne.
Reklamos pramonės organizacija „IAB Europe“ („Interactive Advertising Bureau Europe“) sukūrė iškylančiųjų langų sistemą, kad padėtų savo nariams laikytis griežto 2018 metais priimto ES Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR).
Visgi Belgijos duomenų apsaugos institucija APD pareiškė, kad ši sistema keliais aspektais pažeidė minėtą reglamentą, o šiam sprendimui jau pritarė ir kitos reguliuotojos Europoje.
APD nurodė ištrinti visus sistemoje surinktus duomenis, skyrė IAB 250 tūkst. eurų baudą ir įpareigojo organizaciją per du mėnesius parengti planą, kaip išspręsti problemą.
IAB pranešime teigė „nekantriai laukianti, kada galės bendradarbiauti su APD dėl veiksmų plano“, kad užtikrintų, jog jos sistema galėtų būti naudojama toliau.
Visgi pramonės grupė tvirtina, kad sprendime neteisingai teigiama, jog IAB yra duomenų „valdytoja“ – toks įvardijimas reiškia, kad ji yra atsakinga už duomenų tvarkymo priežiūrą.
„Svarstome visas galimybes, susijusias su galimybe teisiniu keliu užginčyti sprendimą“, – pažymėjo IAB.
ES priėmus BDAR reglamentą, iššokantieji langai, prašantys leidimo naudotu slapukus, pradėti gausiai naudoti internetinėse svetainėse.
Reglamentas privertė svetaines prašyti leidimo rinkti ir saugoti duomenis, o IAB sistema iš esmės remiasi „teisėto intereso“ idėja – BDAR dalimi, leidžiančia įmonėms tvarkyti duomenis taip, kaip vartotojas galėtų tikėtis, kad bus tvarkomi jo duomenys.
Visgi Belgijos reguliuotoja teigia, kad tai, kaip IAB naudoja duomenis, neatitinka „teisėto intereso“ kriterijų.
„Vartotojų prašoma duoti sutikimą, o dauguma jų nežino, kad jų profiliai parduodami daug kartų per dieną, kad jiems būtų rodomi suasmeninti reklaminiai skelbimai“, – teigė APD atstovė Hielke Hijmans.
Airijos piliečių laisvių taryba („Irish Council for Civil Liberties”), viena iš klausimą nagrinėjančių organizacijų, teigia, kad IAB sukurtoji sistema naudojama „80 proc. interneto Europoje“.
Pasak Tarybos, daugiau nei 1 tūkst. įmonių dabar turės ištrinti surinktus duomenis, įskaitant tokias įmones kaip „Google“, „Microsoft“ ir „Amazon“.