0

Dalinkitės

Vienas

argumentų
protestuojant
prieš
paminklą
poetui
Justinui
Marcinkevičiui

„religinis-patriotinis“.
Tikrai
ar
neva
jis
buvo
katalikų
bažnyčios
priešas
ir
ateistas?
Ar
tikrai
jo
kūryba
kėlė
grėsmę
tikėjimo
laisvei
sovietų
okupuotoje
Lietuvoje?
Apie
tai
kalbamės
su
sovietams
oponavusiu
ir
persekiotu
kunigu Robertu
Grigu.



  • Vyksta
    arši
    ideologinė
    diskusija
    ne
    tik
    dėl
    paminklo
    poetui
    Justinui
    Marcinkevičiui,
    bet
    ir
    dėl
    jo
    asmens,
    kūrybos
    turinio.
    Buvo
    šalia
    kitų
    priekaištų
    J.
    Marcinkevičiaus
    kūrybai,
    išreikšta,
    kad
    jis
    neva
    buvo
    labai
    priešiškas
    katalikų
    bažnyčiai.
    Kaip
    vos
    ne
    buldozerinis
    ateistas.Jūs
    manote apie
    tai?
  • Klausiausi
    per
    LRT
    žinias
    ir
    kaip
    sako
    šyptelėjau
    viduje
    ir
    pagalvojau,
    kad
    buvo
    kažkur
    nuspręsta,
    jog

    politinių
    kaltinimų
    sovietizmu
    ir
    kolaboravimu
    nepakaks,
    tai
    reikia,
    kadangi
    vis
    tiek
    formaliai
    80
    procentų
    lietuvių
    rašosi
    katalikais,
    reikia
    dar
    prikergti
    priešiškumą
    bažnyčiai,
    idant
    pribaigtų
    Marcinkevičių.
    Na
    jūs
    paminėjote

    jo
    ištrauką,
    kuri
    dažnai
    cituojama
    kaip
    įrodymas

    poemos
    apie
    Pirčiupių
    sudeginimą,
    kur
    jisai
    sako:

    kaltinu
    visus
    visus
    visus
    išmokiusius
    lietuvį
    nuolankumo
    ir
    kaltinu
    bažnyčią,
    kadangi
    išmokė
    atsiklaupti,
    o
    atsiklaupus
    galima
    tiktai
    numirti,
    bet
    nekovoti.
    Kažkaip
    panašiai
    taip
    buvo
    jo
    pasakyta.
    Na

    tiesų
    aš,
    dar
    kaip
    ir
    dauguma
    to
    meto
    moksleivių,
    buvo
    mokyklinėse
    programose
    poema
    „Kraujas
    ir
    pelenai“,
    kurioje
    ir
    daug
    gražių
    dalykų.
    Ir
    aišku
    tikinčiam
    jaunuoliui,
    jau
    besijungiančiam
    į
    visokias
    pogrindines
    veiklas,
    nebuvo
    tie
    žodžiai
    malonūs.


  • Kas
    paskui
    keitėsi?
    Kaip
    dabar
    tai
    vertinate
    tuos
    akcentus,
    kurie
    galimai
    žeidžia
    (ar
    žeidė)
    tikinčiųjų
    jausmus?
  • Ir
    tada
    dar
    būdamas
    moksleivis,
    pasvarstydavau,
    kad
    galima
    suprasti,

    poetas
    tuo
    norėjo
    pasakyti.
    Jau
    ir
    tada,
    jau
    1960-1970
    metais
    jautėsi
    Marcinkevičiaus
    kūryboje
    toks
    judėjimas,
    sakytume
    gravitacija,
    nuo
    tokio
    to
    meto
    viešai
    spausdinamiems
    poetams
    įprasto
    lojalumo
    sistemai.
    Jo
    dar
    galima
    atrasti
    turbūt
    daugiau
    jo
    pirmajame
    rinkinyje
    „Prašau
    žodžio“
    arba
    poemoje
    „Dvidešimtas
    pavasaris“
    apie
    studentus,
    panašiai…
    Bet
    paskui
    jau
    aiškiai
    jautėsi
    jo
    judėjimas
    link
    tokių
    patriotinių
    aiškiai
    lietuvių
    teisę
    į
    savo
    valstybę,
    į
    savitą
    kultūrinį
    politinį
    gyvenimą,
    temų
    atsiradimas
    labai
    aiškiai
    jaučiamas
    jo
    kūryboje
    kurios
    kulminacija
    viršūnėje
    buvo
    „Mindaugas.
    Mažvydas.
    Katedra“.


  • Kritikai
    būtent
    ten
    įžvelgia
    giluminį,
    labai
    idėjiškai
    pavojingą
    sovietinį
    nuodą…
    .
    Ten
    neva
    pagimdyta
    „tarybinė
    liaudis“.
  • Tenai
    jau
    kaip
    tik
    atrandame
    ir
    tokių
    tiesioginių
    kaltinimų
    Lietuvą
    išdavusiems,
    kolaboravusiems
    su
    praėjusių
    caro
    laikų
    veikėjams.
    Aišku
    visi
    kurie
    tas
    jo
    dramas
    teatruose
    stebėjo
    ir
    skandavo
    „Lietuva!“,

    suprato
    kaip


    aiškią


    u
    žuominą
    į
    sovietinės
    okupacijos
    laikus.
    Ir
    kita
    vertus
    jo
    kūryboje
    atsiranda,
    daugeliui
    lietuvių
    lyrikų
    būdingų,
    bendražmogiškų
    sakytume,
    to
    tokio
    vidinės
    harmonijos,
    taikos,
    tokio
    Gandiško
    nesipriešinimo
    prievartai,
    temų,
    kurios

    aiškiai
    priartina
    prie
    pagrindinių
    krikščionybės
    mokymų.
    Tai

    manu
    kaip
    ir
    daugelio
    žmonių
    ir
    jo
    gyvenime,
    kūryboje
    vyko
    tam
    tikra
    evoliucija.
    Jeigu
    kūrybos
    pradžioje
    galima

    tikrųjų
    atrasti
    tokių
    kaip
    ir
    reveransų
    to
    meto
    valdžioms,
    gal
    būt
    ir
    tam
    va
    tokiam
    primityvokam
    valstybiniam
    ateizmui.
    Tai
    paskui
    jis
    pats
    savo
    kūryboje
    tarsi

    paneigia
    kaip
    ir…


  • Bet
    viešai
    jis
    sovietų
    nebuvo
    kaltintas
    ir
    klerikalizmu.
    Jam
    dėl
    to
    sovietų
    cenzoriai
    pretenzijų
    nereiškė,
    persekiojamas
    nebuvo.
    Gal
    tai
    argumentas?
  • Kadangi
    nebuvo
    viešų
    diskusijų
    kaip
    dabar
    beje
    kur
    nors
    televizijoje
    ar
    radijuje,
    kai
    pamąstydavau,


    dabar
    Justinui
    pasakyčiau,
    jeigu
    susitikčiau

    tikrųjų….


  • Ir

    gi?
  • Tas
    bažnyčios
    mokymas
    atsiklaupti
    reiškia
    atėmimą
    lietuviams
    galimybes
    priešintis
    ar
    pamokymą
    tiktai
    jau
    numirti,
    bet
    nekovoti.
    Manau,
    kad
    jam
    atsakyčiau,

    jis
    galbūt
    ir
    pats
    atrado
    kaip
    poetas
    ir
    žmogus
    spręsdamas,
    kad
    yra
    įvairių
    pasipriešinimo
    būdų,
    sakykim
    kur
    jau
    tie
    mūsų
    dalgininkų
    sukilimai,
    kur
    jau
    vyrai,
    tarp

    ir
    kunigas
    Mackevičius
    neatsiklaupę,
    ginklu
    kovojo.
    Bet
    buvo
    ir
    tas
    staigus
    Valančiaus
    pasipriešinimas,
    kuris
    ugdė
    tautos
    atsparumą
    per

    sakytume
    sąlyginį
    atsiklaupimą,
    per
    tikėjimo
    stiprinimą,
    per
    tokį
    neginkluotą
    pasipriešinimą
    caro
    valdžios
    savivalei.
    Ir
    atrodo,
    kad
    vėliau
    jau

    motyvų,
    supratimo,
    kaip
    ir
    vidinis
    gyvenimas
    sakytume
    apibendrintai:
    malda,
    dvasinė
    stiprybė
    taip
    pat
    yra
    pasipriešinimas.


  • Šiaip
    ar
    taip
    primenama,
    kad
    jis
    yra
    sovietinių
    premijų
    laureatas,
    o
    jo,
    ypač
    ankstyvojoje
    poezijoje,
    esama,
    kaip
    pats
    minėjote,
    prieštaringo
    motyvo.
    Apie
    tai
    žmonės
    diskutuoja
    internete.
  • Jau
    dabar
    kai
    prasidėjo
    tas
    puolimas
    prieš
    Marcinkevičiaus
    asmenį,
    jo
    kūrybą,

    irgi,
    paragintas

    palaikančių
    žmonių,
    vis
    pasidalinu
    jo
    geraisiais
    eilėraščiais
    socialiniuose
    tinkluose.
    Tai
    jau
    tame
    vėlyvajame
    sovietmetyje
    yra
    toks
    jo
    tikrai
    stiprus
    eilėraštis,
    kur
    galima
    sakyti,
    kad
    jis
    tarsi
    pripažįsta
    ir

    neginkluotą,
    vidinį
    pasipriešinimą.
    Ten
    skamba
    kažkaip
    panašiai:
    nedalyvauti
    jėgos
    pasaulyje,
    jo
    prievartos
    ir
    smurto
    šūviuose,
    visų
    jo
    sąmokslo
    tamsybėje.
    Tad
    turbūt
    nereikia
    nei
    Justino,
    nei
    kitų
    nei
    aukštinti,
    nei
    nepelnytai
    žeminti.
    Tiesiog
    matyti
    žmogaus
    asmenybės
    vystymasis,
    jo
    kūrybos
    visumą


    jisai
    tikrai
    vertas
    labai
    pagarbaus
    įvertinimo.


  • Visada,
    kalbant
    apie
    sovietinės
    okupacijos
    laikais
    kūrusius
    literatus
    ar
    menininkus
    iškyla
    panašūs
    klausimai.
    Dėl
    Salomėjos
    Nėries,
    Petro
    Cvirkos
    ir
    vietos

    monumentams.
    Kur
    panašumai
    ir
    skirtumai?
    Gal
    tame,
    kad
    J.
    Marcinkevičius,
    visgi
    nevažiavo
    delegacijose
    į
    Maskvą,
    vežioti
    „okuopacinių
    saulių“?
  • Panašiai.
    Manau,
    kad
    visi
    objektyvūs
    nepartiniai,
    nešališki
    vertintojai
    pripažins
    kad
    prie
    lietuvių
    tokio
    savęs
    atpažinimo
    vėl
    sustiprėjusio
    sovietmečio
    pabaigoje,
    nacionalinio
    išsivadavimo
    idėjų,
    jis
    tikrai
    yra
    vienas

    labiausiai
    20-o
    amžiaus
    pabaigoje
    prisidėjusių
    žmonių.
    Ne
    tiktai
    kūryba,
    bet
    žinome
    ir
    savo
    politine
    pozicija
    jau
    įsijungdamas
    į
    sąjūdžio
    iniciatyvinę
    grupę
    ir
    parašydamas
    mūsų
    atkurtos
    valstybės
    Konstitucijos
    preambulę,
    palydėdamas

    tikrųjų
    turbūt
    kaip
    retas
    kuris
    prezidentas
    sugebėtų,
    su
    tokiu
    ir
    žmogišku,
    labai
    brandžiu
    iškilmingumu
    Sausio
    13-osios
    aukas
    lydėti
    į
    Antakalnio
    kapines

    Katedros
    aikštės
    su
    savo
    neužmirštama
    kalba.
    Tai
    šitų
    puolimų,
    jeigu
    kažkas
    bandė
    jo
    asmenį
    ar
    kūrybą
    sumenkinti,
    tai
    manau
    akivaizdu,
    kad
    pasiekė
    visai
    priešingų
    tikslų.


  • Grįžkime
    prie
    religijos
    ir
    poeto
    vietos
    bendrame
    kultūriniame
    kontekste.
  • O
    dėl
    to
    antireligiškumo,
    antibažnytiškumo,
    štai
    pagalvojau
    vertindamas
    kitų
    Lietuvoje
    poetų
    kūrybą,
    gilinausi,
    kaip

    vertina
    kt.
    Antai,
    Nerija
    Putinaitė

    neliteratūrologė,
    atrodo
    filosofė
    pagal
    išsilavinimą,
    bet
    vis
    tiktai
    imdamas
    įvertinti
    Marcinkevičiaus
    kūrybos
    vertę,
    skaičiau

    jos
    knygą
    „Nugenėta
    pušis.
    Kaltinimai
    Marcinkevičiui
    žeriami
    jam
    esą
    parašius
    apsakymą
    „Pušis,
    kuri
    juokiasi“,
    pagal
    valdžios
    tuometinės
    užsakymą. 
    Tai
    nėra
    įrodyta.
    Ten
    jos
    kaltinimas
    yra
    tas,
    kad
    poeto
    kūryba
    yra
    tokia
    panteistinė,
    kur
    sudievinama
    gamta,
    duona,
    žemė,
    yra
    nekrikščioniška
    ir
    panašiai.
    Manau,
    kad
    apskritai
    turbūt
    negalime
    literatūrinės
    kūrybos,
    ar
    lyrikos,
    ar
    poezijos
    vertinti
    tokiais
    kriterijais.
    Aišku,
    jo,
    kaip
    ir
    daugelio
    lietuvių
    autorių
    kūryba,
    nėra
    religinė,
    gal
    tiktai
    Antano
    Maceinos
    (Antano
    Jasmanto,
    kaip
    jis
    pasirašinėjo
    poeziją),
    kūryba
    jau
    tokia
    krikščioniška,
    religinė,
    filosofinė.
    Jei
    peržvelgsime
    Henriką
    Radauską
    ar
    net
    Kazį
    Bradūną,
    kur
    irgi
    daugybė
    tokių
    lietuviams
    būdingų
    ir
    krikščioniškų
    ir
    tokių
    sakytume
    Dievo
    atradimo
    ar
    įžvelgimo
    gamtoje
    simbolių.
    Ar
    to
    paties
    Vinco
    Krėvės
    Mickevičiaus,
    netgi
    kunigo
    Vaižganto
    kūryboje
    galime
    atrasti
    daugybę
    tokių
    krikščioniško
    tikėjimo
    ir
    to
    tokio
    pamaldaus,
    pagarbaus
    žvilgsnio
    į
    gamtą
    motyvų.
    Dėl
    to
    jie
    netampa
    mažiau
    vertingi
    mūsų
    literatūros
    autoritetai.


  • Bet
    primenama,
    kad
    jis
    buvęs
    nomenklatūrinis
    naudojosi
    tenai
    privilegijomis
    ir
    panašiai.
    Rimvydas
    Valatka
    rašo,
    kad
    Marcinkevičius
    jam
    asocijuojasi
    su
    spekuliantu,
    kuris

    mėsos
    kombinato
    po
    triusikais
    neša
    sasyskas.
    Jam
    prikišamas
    naudojimasis
    sovietinėmis
    privilegijomis.
    Kažkas
    tremtyse,
    o
    kažkas
    prabangose?,

    juk
    taip
    keliamas
    klausimas.

  • galima
    pasakyti…
    Paskaičius
    tokius
    aiškiai
    asmeniškai
    su
    pastanga
    įžeisti,
    sumenkinti
    asmenį,
    parenkamus
    epitetus
    ar
    priekaištus,
    tiktai
    pagalvoji,
    kad
    kai
    kurie
    žmonės
    buvo
    propagandistai
    ir
    liko
    tokiais.
    Tokios
    rimtos,
    nuoširdžios
    diskusijos
    kažin
    ar
    galima
    tikėtis,
    kai
    kalbama
    tokiomis
    intonacijomis.
    O
    dėl

    nomenklatūrinių
    privilegijų,
    tai
    čia
    jau
    buvo
    daugybės
    tuo
    metu
    gyvenusių
    ir

    įvairiai
    tuo
    metu,
    sovietmečiu
    pripažintų
    veikėjų
    gyvenimą
    pažinusių,
    jau
    yra
    paliudyta,
    kad
    nebuvo
    jo
    gyvenimas
    labiau
    privilegijuotas
    ar
    išskirtinis
    negu
    kitų.Man
    apskritai
    tas
    toks
    priekaištavimas
    dėl
    gyvenimo
    kokybės
    atrodo
    na
    nelabai
    rimtas
    argumentas.
    Yra
    labai
    madinga
    mūsų
    sakykime
    vakarų
    ir
    mūsų

    oficiozų
    propagandoje
    priekaištauti
    rytų
    diktatoriams
    ar
    kitų
    kur
    nors
    režimų,
    nepriimtinų
    vakarų
    demokratijai,
    vertinti
    diktatorių
    turtą
    (kokius
    laikrodžius
    nešioja,
    kokiomis
    mašinomis
    važiuoja,
    kokius
    rūmus
    statosi).
    Ir
    ko
    gero
    tai
    yra
    tiesa.
    Bet
    man vis
    tiek
    tas
    atrodo
    toks
    primityvus
    marksistinis
    socialinio
    pavydo
    kėlimas.
    Todėl,
    kad
    ne
    vienos
    šalies
    prezidentas,
    ar
    demokratiškos,
    ar
    diktatūrinės
    šalies,
    negyvena
    kaip
    Diogenas
    statinėje?
    Ir
    nedėvi
    kokių
    nors,
    kaip
    Patackas
    po
    Sąjūdžio
    pergalės
    kokio
    nors
    padėvėto
    megztinio
    Seime.
    Visi
    gyvena
    šiek
    tiek
    geriau
    nei
    eiliniai
    piliečiai.


  • Šį
    aspektą
    laikote
    nesvarbiu?
    Juk
    daugelis
    žmonių,
    tame
    tarpe
    intelektualų,
    tada
    tikrai
    gyveno
    daug
    prasčiau,
    nei
    skelbė
    sovietinė
    „žiniasklaida“?
  • Turbūt
    esmė
    yra
    ne
    tai,
    kokiam
    bute
    žmogus
    gyvena,
    ar
    kokie
    ten
    raudonmedžio
    baldai,
    ar
    kokius
    drabužius
    dėvi,
    bet
    tai
    kokios
    krypties
    yra
    kūryba,
    ar
    jis
    tarnauja
    režimui,
    ar
    gieda
    ditirambus
    karo
    nusikaltėliams,
    ar
    jisai
    savo
    kūryba
    piktina
    skambiai,
    bet
    teisingai?
    Ar
    skiria

    iškelti
    bendražmogiškoms
    vertybėms
    ir
    ar
    tarnauja
    savo
    kūryba

    tikrųjų
    žmogui
    ir
    tautai?
    Dėl
    Justino
    Marcinkevičiaus
    čia,
    manyčiau
    didžiajai
    daliai
    mūsų
    visuomenės
    nėra
    jokių
    abejonių.
    Kam
    tarnavo
    jo
    gyvenimas
    ir
    jo
    kūryba
    ir
    pagal
    to
    meto nomenklatūrų
    galimybes,
    tai
    kaip
    jo
    bičiuliai
    liudijo,
    jo
    gyvenimas
    buvo
    gana
    kuklus.


  • Palieskime
    cenzūros
    klausimą.
    Kaip
    žinia
    tuo
    metu
    egzistavo
    tokia
    įstaiga
    kaip
    Glavlitas,
    kuri
    teksto
    pavojingumą,
    beje,
    ženklindavo,

    dar
    ne
    visi
    gal
    žino,
    Dovydo
    žvaigždžių
    skaičiumi.
    Kuo
    daugiau


    tuo
    tekstas
    neva
    sovietams
    pavojingesnis.Ar
    tokį
    poetą
    kaip
    Marcinkevičius,
    lengva
    cenzūruoti
    būtų
    jeigu
    reikėtų
    tai
    daryti
    pagal
    kažkokį
    ideologinį
    štampą?
  • Kai
    yra
    valstybės
    užsakymas
    ir
    galia,
    turbūt
    bet

    galima
    cenzūruoti.
    Žinome,
    kad
    vis
    tiek
    sovietinis
    režimas
    irgi
    kito,
    vienokia
    turbūt
    cenzūra
    buvo
    iki
    Stalino
    mirties…
    Va
    dabar
    kaip
    tik
    skaitau
    įvairių
    literatūrologų
    vertinimus
    apie
    sovietmečio
    žymesnius
    lietuvių
    literatus.
    Tai
    ten
    atrandama
    tokių
    užsipuolimų
    tuometinėje
    rašytojų
    sąjungoje…
    .
    Buvo
    tie
    senieji
    bolševikų
    veteranai,
    vadovai
    ir
    dideli
    autoritetai,
    kad
    mūsų
    laikais
    net
    sudėtinga
    įsivaizduoti,
    kad
    dėl
    to
    buvo
    galima
    kaltinti
    žmones.
    Netgi
    ir
    tuos
    ,kurie
    stengėsi
    sakykime
    ten
    kritiškai
    vaizduoti
    Smetonos
    laikų
    Lietuvos
    gyvenimą

    užsipuldavo.
    Užsipuldavo,
    kad
    per
    mažai
    ten,
    [puola],
    kad
    nėra
    klasinio
    sąmoningumo,
    kad
    net
    ir
    kritikuoja
    ten
    sakykime
    prieškarinę
    valdininkų
    korupciją
    ar
    kokį
    nors
    tenai
    nepakankamą
    patriotizmą,
    nebuvo
    įžvelgtas
    komunistų
    partijos
    vadovaujantis
    vaidmuo,
    proletariato
    pastangos
    sukurti
    geresnę
    socialinę
    santvarką.
    Tai
    čia
    buvo
    tie
    stalininiai
    metai
    kada
    buvo
    primityviai
    reikalaujama
    ir
    prozą
    ir
    poeziją
    kurti
    tiktai
    pagal
    partijos
    pažymėtas
    gaires,
    faktiškai
    įgarsinti
    tik
    marksizmo
    tezes.
    Jokios
    literatūros,
    jokio
    meniškumo
    kaip
    ir
    nebuvo
    ar
    nebuvo
    reikalaujama
    ar
    net
    jis
    buvo
    laikomas
    trūkumu.
    Tas
    kaltinimas
    iškildavo
    jeigu
    kokios
    nors
    išradingesnės
    formos
    ar
    ieškoma
    naujų
    raiškos
    būdų.
    Tuoj
    būdavo
    įtariama
    ar
    tik
    autorius
    vėl
    nebando
    kurti
    pagal

    buržuazinį
    menas
    menui
    srovės
    principą.


  • Vėliau padėtis
    kito,
    bet
    cenzūra, reikalavimas
    kurti
    socialistinio
    realizmo
    principais
    vadovaujantis

    nedingo?
  • Tai
    paskui
    vis
    tiek
    jau
    Chruščiovo
    atšilimo
    metais,
    sąstingio
    metais
    cenzūros
    galia
    faktiškai
    silpo.
    Ir

    dar
    būdamas
    Vilniaus
    pedagoginio
    universiteto
    studentas
    prisimenu
    kaip
    pas
    mus
    atvažiuodavo
    skaityti
    scenoje
    savo
    kūrinių
    Kazys
    Saja
    su
    aktoriumi
    Česlovu
    Stoniu
    ir
    jie
    nuo
    scenos
    sakydavo
    panašius
    dalykus
    kaip

    girdėdavau
    kunigą
    Tamkevičių
    ar
    Svarinską
    savo
    bažnyčiose

    sakyklų.


  • Ir
    kokios
    buvo
    temos?
    Juk
    ne
    prieš
    sovietinę
    okupaciją
    ir
    kompartijos
    vaidmenį?
    O
    be
    to,


    atitinkamos
    tarnybos
    nereagavo?
  • Apie
    tai,
    kad
    plintantis
    alkoholizmas
    naikina
    lietuvių
    tautos
    genofondą,
    apie

    diegiamą
    ir
    tuo
    metu
    daugiakalbystę,
    kad
    tai
    kenkia
    lietuvių
    nacionaliniams
    interesams
    ir
    kultūrai.
    Ir
    susilaukdavo
    didelių
    plojimų.
    Tikriausia atitinkamos
    įstaigos
    ten
    kaip
    sako

    reikia
    pranešdavo
    kur
    reikia,
    bet

    kultūros
    laisvės
    erdvė
    jau
    buvo
    gerokai
    platesnė.
    Turbūt

    irgi
    reikia
    turėti
    omenyje.Man
    atrodo
    dabar
    tos
    mūsų
    tokios
    oficiozinės
    istorinės
    atminties

    kartais
    paklausau,
    kaip
    ir
    mūsų
    Seimo
    nariai

    valdančiosios
    koalicijos
    nariai
    susiję
    su
    istorinės
    atminties
    veikla
    kai
    pakalba,
    atrodo
    kad
    peršamas
    toks
    juodai
    baltas
    paveikslas,
    kad
    visa
    sovietmetis
    buvo
    absoliutus
    blogis
    ir
    va
    staiga
    nušvito
    Sąjūdžio
    ir
    Kovo
    11-osios
    šviesa.
    Neva
    mes
    staiga
    tapome
    Vakarais,
    suklestėjo
    laisvė
    ir
    demokratija


  • O
    kas
    ne
    taip?Juk
    beliko,
    kad
    išmirtų
    sovietine
    bacila
    užkrėstos
    kartos
    ir
    visi
    gyvens
    laimingai
    bei
    laisvai?
    Kas
    ne
    taip
    šioje
    schemoje?
  • Toje
    schemoje
    mano
    kartos
    žmonės

    tikrųjų
    įžvelgė
    kažkokį
    gal
    netyčinį
    pasikartojimą,

    mums
    sakė
    ir
    sovietai

    iki
    mūsų
    buvo
    kapitalizmas,
    prietarai,
    išnaudojimas,
    atėjom
    mes

    Spalio
    revoliucija,
    Lenino
    socializmas

    ir
    viskas
    nušvito
    rojaus
    šviesa.

    tikrųjų
    taip
    nebuvo,
    nes
    sovietmečiu
    vyko
    tas
    bekompromisis
    pogrindžio
    pasipriešinimas

    visą
    laiką
    ar
    ginkluotas
    ar
    neginkluotas.
    Viena
    jo
    forma
    buvo
    kautynės
    miškuose
    ar
    pogrindyje,
    kita
    forma
    buvo
    toks
    netiesioginis,
    bet
    realus
    kultūrinis
    pasipriešinimas.
    Nepasidavę
    visiškai
    konformizmui
    menininkai,
    mokslininkai,
    lituanistai

    šitų
    neužtvenktų
    srovių
    sudarė
    sąlygas
    susiformuoti
    ir
    užgimti
    Sąjūdžiui.
    Jeigu
    visiškai
    nebūtų
    buvę
    jokių
    užuomazgų
    ar
    prielaidų
    apginti
    valstybei
    net
    ir
    tais
    juodžiausiais
    sovietinės
    priespaudos
    metais,
    niekas

    tuštumos
    ir
    vakuumo
    neatsirastų.
    Nebūtų
    galėjęs
    ir
    Sąjūdis
    ir
    atkurta
    nepriklausomybė

    nieko
    atsirasti.



Kalbino
Tomas
Čyvas

Užsiprenumeruok
naujienas
tiesiai
į
savo
el.
paštą

Taip
nepraleisi
svarbiausių
naujienų!

Jums gali patikti

Komentarai

Comments are closed.

Dagiau iš temos: Lietuva