Skip to content
Klaipedieciams.lt
  • Lietuva
  • Pasaulis
  • Sveikata
  • Verslas
  • Išsikalbėk
  • Reklama
  • Kontaktai
Klaipedieciams.lt
Menu
Menu Close
  • Lietuva
  • Pasaulis
  • Sveikata
  • Verslas
  • Išsikalbėk
  • Reklama
  • Kontaktai

Prisijungti

Priminti slaptažodį

Registration is disabled

Recover Password

Jau turite paskyrą? Prisijungti

Vėlyva „Karaliaus Rodžerio“ šlovė ir šiuolaikinės interpretacijos

  • 2025-03-03
  • Klaipedieciams.lt
  • Kultūra, Miestas, Redakcija

Balandžio 5-ąją Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro scenoje pirmą kartą Lietuvoje bus parodytas lenkų kompozitoriaus modernisto Karolio Szymanowskio (1882–1937) žymiausias sceninis veikalas – opera „Karalius Rodžeris“ (1918–1924). Ją Klaipėdoje atliks Gdansko Baltijos operos (Opera Bałtycka) teatro solistai, choras, baleto šokėjai ir simfoninis orkestras, diriguojamas šio teatro muzikos vadovo, jauno ukrainiečių dirigento Yaroslavo Shemeto.

Karoliui Szymanowskiui atrodė, kad kūryba teatrui – tai sritis, galinti užtikrinti nuolatines pajamas. Vis dėlto du sceniniai veikalai, kurių jis ėmėsi XX a. pirmąjį dešimtmetį, patyrė nesėkmę. Ir tik „Karalius Rodžeris“, – opera, kurta nesitikint pralobti, o labiau iš vidinio poreikio, – sulaukė sėkmės. Tiesa, platesnį pripažinimą ji pelnė tik po daugelio metų.

1911 metais 29-erių K. Szymanowskis pirmą kartą lankėsi Sicilijoje. Jis užaugo senosios Abiejų Tautų Respublikos paribyje, kur maišėsi lenkų, ukrainiečių, rusėnų, rusų ir žydų kultūrinės bei religinės tradicijos, todėl puikiai suprato sudėtingą, įvairiatautę viduramžių Sicilijos istoriją. XIII amžiuje čia sugyveno krikščioniškosios Bizantijos, arabų pasaulio ir Antikos kultūros, o normanų kilmės Sicilijos karalius Rodžeris II istorijoje žinomas kaip iškilus politikas, vertinęs mokslo ir meno vaidmenį. Tačiau ne tik istorija įkvėpė kompozitorių. Anuomet jis ryžosi tam, ką dabar pavadintume atsiskleidimu (angl. coming out) – priėmė ir viešai pripažino savo netipinį seksualumą.

„Sicilietiška drama“ vadinamos operos sumanymas brendo ilgai. Tik 1918 metais pokalbiuose su tolimu giminaičiu Jarosławu Iwaszkiewicziumi, vėliau tapusiu rašytoju, ėmė ryškėti eskizas, iš pradžių pavadintas „Piemeniu“. J. Iwaszkiewiczius sukūrė tekstą, kuris daugmaž atitiko pagaliau sukurtos operos pirmojo ir trečiojo veiksmų struktūrą. Tačiau galutinį pavidalą „Karaliaus Rodžerio“ libretui vėlesniais metais suteikė pats kompozitorius.

Pirmieji eskizai fortepijonui buvo parašyti 1920 metais, o klavyro instrumentuotė baigta po ketverių metų. Premjera Varšuvos Didžiajame operos teatre įvyko 1926 m. birželio 19 d. Joje Roksanos vaidmenį atliko kompozitoriaus sesuo, puiki dainininkė Stanisława Korwin-Szymanowska. Premjera buvo sėkminga, nors recenzentų pagyros – gana šykščios.

„Karalius Rodžeris“ nėra istorinės tematikos kūrinys, nors praeities realijos išsamiai išdėstytos libreto didaskalijose – autoriaus nuorodose operos statytojams. Nuo pat pirmojo pastatymo buvo pabrėžiama didžiulė muzikinė operos vertė, sykiu teigiama, kad jos forma nėra iki galo apibrėžta, svyruojanti tarp operos, muzikinės dramos ir oratorijos. Teigiama, kad operoje nesugebėta rasti tinkamo santykio tarp simbolizmo ir istorinio realizmo, krikščionybės ir pagonybės ir galiausiai perteikti universalias dilemas, su kuriomis žmogus susiduria beveik kiekvienoje epochoje. Esą operai, kurios personažai pirmiausia yra idėjų ir pažiūrų reiškėjai, nepavyko suteikti tinkamo sceninio pavidalo. Pirmieji operos statytojai daugiausia dėmesio skyrė bizantiškai „Karaliaus Rodžerio“ aplinkai atkurti, kas stiprino kūrinio monumentalumą.

Požiūris į „Karalių Rodžerį“ ėmė esmingiau keistis tik XX amžiaus pabaigoje, kai garsinti operą ėmėsi keli puikūs dirigentai. Charles’as Dutoit pristatė koncertinę „Karaliaus Rodžerio“ versiją Niujorke, Monrealyje, Paryžiuje ir Tokijuje, o Simonas Rattle’as įrašė šią operą EMI studijoje ir 1998 metais atliko Zalcburgo festivalyje.

Sėkminga „Karaliaus Rodžerio“ teatrinė karjera prasidėjo XXI amžiuje lenkų (ir ne tik) režisierių dėka. Krzysztofas Warlikowskis pristatė šios premjeras Paryžiaus Bastilijos operoje ir Madrido Karališkajame operos teatre. Mariuszas Trelińskis – Varšuvos ir Vroclavo nacionaliniuose operos teatruose, Edinburgo ir Stokholmo festivaliuose, o Michałas Znanieckis – Krokuvoje ir Bilbao. Britas Davidas Pountney režisavo „Karalių Rodžerį“ Brėgenco festivalyje ir Barselonos „Liceu“ operos teatre. Savąją „Karaliaus Rodžerio“ versiją Londono karališkojoje operoje pastatė Kasperas Holtenas. Per pastarąjį dešimtmetį spektaklis taip pat buvo rodomas Niurnberge, Melburne, Sidnėjuje, Berne, Frankfurte ir Čikagoje.

Interpretuodami K. Szymanowskio „Karalių Rodžerį“, šiuolaikiniai statytojai dažniausiai vaizduoja pagrindinį herojų kaip valdovą, išgyvenantį tikėjimo krizę, o paslaptingasis Piemuo tampa tarsi antruoju, Kitu Rodžerio „aš“. Atskleidžiama niūrioji Rodžerio pusė, tad spektaklis tampa pasakojimu apie jo vidinius išgyvenimus, jo dvejones, turinčias ir diskretiškai reiškiamą homoseksualumo potekstę, atspindinčią paties kompozitoriaus likimą. „Karalius Rodžeris“ taip pat kartais virsta šeimos drama, nes nusistovėjusią tvarką ir laimę sugriauna atvykęs Piemuo, kuris sužavi ir vyrą, ir žmoną. „Karaliuje Rodžeryje“ taip pat galima įžvelgti šiuolaikinės valdžios pasaulį – ne hierarchizuotą kaip viduramžiais, bet ir ne mažiau autoritarinį. Jame Piemuo tampa individo maišto simboliu. Dar daugiau netikėtų kontekstų Gdansko Baltijos operos pastatyme atrado režisierius Romualdas Wicza-Pokojskis.

Jacek Marczyński (Klaipėdos muzikinio teatro info.)

 

Panašūs straipsniai:

Klaipėdos prokurorai įtaria sukčius

2025-06-02

Astrologinė prognozė birželio 2-ajai

2025-06-02

Klaipėdos bibliotekininkės byla Konstituciniame Teisme

2025-06-01

Uostamiesčio policijoje mirė sulaikytas žmogus

2025-06-01

Klaipėdoje keičiasi vandens tyrimų tvarka

2025-06-01

Nelaimės Klaipėdoje ir Vilniuje -nukentėjo vaikai

2025-06-01

Premjero sveikinimas Tėvo dienos proga

2025-06-01

Astrologinė prognozė birželio 1-ai

2025-06-01

Europarlamentaras teigia vykdantis rinkiminius pažadus

2025-05-31

Uostamiestyje – vandenilio aikštelės statyba

2025-05-31

Seimo kanceliarija pramogaus Skuodo šventėje

2025-05-31

Vaikų gynimo dieną dovanokite laiką kartu

2025-05-31

Astrologinė prognozė gegužės 31-ai

2025-05-31

Klaipėdos „Akropolyje“ atidaroma paroda „Baltijos žinutė“

2025-05-30

Nustebs net grilio karalius tėtis – vištienos blauzdelių „ledinukai“

2025-05-30

Klaipėdos universitetas ir Klaipėdos valstybinė kolegija vienijasi

2025-05-30

Astrologinė prognozė gegužės 30-ai

2025-05-30

Klaipėdoje nuteista sukčių gauja

2025-05-29

Kretingos rajone „krauju“ srūva Žibos upelis?

2025-05-29

Astrologinė prognozė gegužės 29-ai

2025-05-29

Klaipėdos universiteto futbolo komanda – šalies čempionė

2025-05-28

Vilkinant pensijų reformą atstovaujama ne žmonių interesams

2025-05-28

Mirė Tauragėje per sprogimą name sužalota moteris

2025-05-28

Prezidentas pasveikino Azerbaidžaną Respublikos įkūrimo metinių proga

2025-05-28
Horoskopas

Astrologinė prognozė gegužės 28-ai

2025-05-28

Europos Komisija kovos su kiniškomis padangomis

2025-05-27

Krokų lankos ežeras bus įžuvinamas unguriais

2025-05-27

Ūkininko patirtis – dirvožemio tyrimai būtini

2025-05-27

Prezidentas atėmė apdovanojimą iš E. Vaitkaus

2025-05-27

Klaipėdietis kaltinamas sukčiavimu, turto prievartavimu ir grasinimais nužudyti

2025-05-27

UAB “Kauniečiams”
Įmonės kodas: 307072731
PVM mokėtojo kodas: LT100017557011
Banko sąskaitos nr.: LT717044090113506715

info@klaipedieciams.lt
Privatumo politika

Pranešk naujieną!

Pamatėte ar nugirdote kažką įdomaus ar šokiruojančio?
Pasidalinkite šia žinia su portalo skaitytojais.

Pasidalinti žinia

Copyright © 2025 Klaipedieciams.lt